Waarom zijn deze bedrijven succesvol met Social Media?

Communicatie, Facebook, Marketing, Social Media, Twitter, Weblogs, YouTube , , , , , ,

Luisteren en commitment zijn de belangrijkste succesfactoren voor een geslaagde social media campagne. Daar weten ze bij Ford, Dell en Intel alles van. Zij slaagden er namelijk in om succesvol een lange termijn social media strategie te ontwikkelen.

Dell
Dagelijks vinden minstens 15.000 online conversaties plaats over Dell, één van de meest genoemde merken op het web. Dell heeft in 2006 het Direct2Dellblog geïntroduceerd. Ratings en reviews zijn aan productpagina’s toegevoegd, zodanig dat deze over de belangrijkste social media gedeeld kunnen worden. Sinds 2007 is Dell actief op Twitter, en bekend geworden om de ‘twitter only’ aanbiedingen. Dell heeft momenteel 1,5 miljoen volgers op Twitter. Dell heeft meer dan 170.000 ratings en reviews op Dell.com ontvangen, uit meer dan 60 landen. De Facebook pagina van Dell heeft meer dan 360.000 fans.

Reden voor het succes: Dell heeft altijd al naar de feedback van klanten geluisterd.

Ford
In 2008 begon Ford op Twitter en richtte het SMART team op (Social Media Action & Response Team). 6 personen zijn volledig op social media ingezet, daarnaast zijn er nog eens 20 die een deel van hun tijd aan social media besteden. Ford is inmiddels te vinden op Facebook, Twitter, Flickr, Youtube, Delicious, Scribd, Plancast en andere sites. Op Ford.com wordt user-generated-content geboden in rubrieken als ‘Your Stories’, ‘Ford on Blogs’ en ‘Your Ideas’. Ford heeft meer dan 500.000 volgers op Twitter en Facebook. Recent is de Ford Explorer via social media gepromoot. De verkopen waren 2 keer zo hoog als verwacht.

Redenen voor het succes: Er worden drie redenen door Ford aangevoerd: -goede producten en commitment aan een betere wereld -we beseffen dat we steeds moeten vernieuwen en iets moeten teruggeven aan onze community als beloning voor de tijd die men aan ons spendeert -we beseffen dat bij het ‘vermenselijken van Ford’, het net zo belangrijk is om onze klanten en fans aan elkaar te verbinden, als aan het merk Ford. Ford wordt immers gekocht op basis van wat anderen over Ford zeggen

Intel
In 2004 is Intel begonnen met blogs. In 2008 is het Intel Social Media Center of Excellence opgezet, bestaande uit inmiddels 7 personen. Het Center managed de aanwezigheid op Facebook, Twitter, Youtube en LinkedIn en zorgt voor bedrijfsblogs. Intel heeft de zogenaamde Social Media Guidelines ontwikkeld, voor het corporate social media beleid. 1.000 social media beoefenaren zijn getrained om hen te helpen klanten wereldwijd van de juiste informatie en voorbeelden e.d. te voorzien. 1 op 1 aandacht is een belangrijk streven van Intel. Op Facebook heeft Intel meer dan 270.000 fans, waarvan 90% door organische of autonome groei tot stand is gekomen.

Redenen voor succes: Intel was als één van de eersten actief op social media en één van de eersten die corporate Social Media Guidelines opstelde, en deze vervolgens vertaalde in een training van de marketeers wereldwijd. De ondersteuning van het top management en de passie van de social media marketeers zorgen uiteindelijk voor het succes.

Bron: ‘Social Media Success: Lessons From In-House Corporate Teams’, Mashable.com, december 2010