De grote jongens onder de zoekmachines, Google, Bing en Yahoo, hebben aangegeven samen te gaan werken ontwikkelaars te helpen data te structureren. Dit meldt Tweakers vandaag. Met html-attributen kunnen webdevelopers de context van gegevens specificeren door aan te geven om wat voor informatie het gaat.
Ontwikkelaars kunnen aan html-elementen microdata-attributen toevoegen, waarmee ze kunnen aangeven welke soort informatie wordt weergegeven. Op dit moment is microdata nog een concept-document en geen W3C-standaard, maar Google, Bing en Yahoo hebben toegezegd het formaat te gaan ondersteunen. De drie zoekmachines hebben samen een website opgezet om ontwikkelaars te ondersteunen bij het inzetten van microdata.
Onder meer informatie over organisaties, gebeurtenissen, personen en locaties kan worden toegevoegd, waarbij specifieke informatie kan worden onderverdeeld. Zo kan iemands naam of telefoonnummer van het relevante attribuut worden voorzien, zodat zoekmachines begrijpen dat het om dergelijke informatie gaat. Ook informatie over films, boeken en tv-series kan worden gespecificeerd, waarbij informatie zoals de releasedatum en uitgever kan worden toegevoegd.
Het is niet de eerste keer dat Microsoft, Google en Yahoo samenwerken. In 2006 kondigden de drie zoekmachines ondersteuning voor sitemaps aan, een door Google ontwikkelde standaard om de directorystructuur van websites in kaart te brengen. Microsoft en Yahoo werken bovendien hecht samen; Yahoo gebruikt technologie van Microsoft voor zijn zoekmachine.